Terug

Wees trots op de folder!

Één van de vragen die ik altijd van retailers en e-commerce managers krijg is of de folder niet achterhaald is en ingehaald is door het internet? Integendeel zelfs!

Dit werd wel weer bevestigd tijdens het seminar Hoera voor de folder, georganiseerd door Curious-You op 11 februari in de glazen ruimte in Maarssen. Tijdens dit seminar werden de leading retailers van Nederland bijgepraat over de folder en de toekomst. En dat daar zeker nog toekomst in zit, was overduidelijk na alle presentaties gehoord te hebben! De vorm en functie van de folder zullen de komende jaren wel veranderen. Mijn persoonlijke mening is dat de folder alleen maar belangrijker wordt en zeer zeker een vast onderdeel zou moeten zijn van de marketingmix.

Er waren veel verschillende presentaties over de diverse onderdelen binnen folders; van onder andere opmaak door KSM, naar de ultieme folder door Jump tot aan slimme verspreiding door HPG. Namens Online Publisher hebben Sven van Munster en ikzelf een presentatie gegeven over predictive publishing; Hoe kan big data toegepast worden voor relevantere (online) folders? Je kan alle presentaties en take-aways hier teruglezen.

De consument besteedt wekelijks gemiddeld maar liefst 17 minuten aan het lezen ervan. Maar wanneer is die folder nu echt succesvol? Moet de verkoop zijn gestegen? Moet de naamsbekendheid omhoog zijn gegaan? Moet hij mooi zijn, innovatief of vernieuwend? Of juist heel voordelig zijn geproduceerd?

 

Een slimme retailer weet hoe belangrijk een folder is

Vroeger en ook nu nog was een folder vooral bedoeld om te zenden in de hoop dat er klanten zouden zijn die het zouden kopen. Je ziet al langzamerhand de folder veranderen van massa naar gepersonaliseerd. Big data gaat hier een belangrijke rol in spelen om tot deze gepersonaliseerde folder te komen. Online passen we al veel toe en met succes.

Natuurlijk blijft naast data, de ervaring, kennis en creativiteit van je bureau belangrijk. Data is hierin erg belangrijk, maar zal deze functie (gelukkig) niet helemaal overnemen. Wel voegt data een extra dimensie toe om te komen tot relevantere en beter vormgegeven folder die aansluit op je doelgroep en individu. Naast het gebruiken van data voor relevantere folders, kun je deze data ook gebruiken voor al je andere marketing doeleinden en zo wordt je folder een belangrijk onderdeel van je marketingmix. Stel iemand klikt in de folder op een product; hoe mooi zou het dan zijn dat diegene over een gepersonaliseerde aanbieding krijgt met dit product.

Naast deze gepersonaliseerde content, dient een retailer ook steeds beter te kijken naar zijn verspreidingsplan. Ook in de offline wereld wil men steeds meer naar het Deense model om gepersonaliseerde folderpakketten te versturen naar huishoudens. Voordat dit zover is kunnen retailers al slim kijken naar hun verspreidingsplan. Samen met nieuwe technieken, kunnen retailers niet alleen geld besparen op hun verzending, maar ook beter getarget hun doelgroep bereiken.

Marieke van de Reclamefabriek sloot het seminar af door te kijken naar de folder over 10 jaar. Het doel van de folder zal over 10 jaar niet meer alleen het zenden van producten en aanbiedingen zijn, maar ook informeren, binding met je merk en imagobuilding. Daarnaast zal ook de integratie van on- en offline veel verder zijn. Maar de belangrijkste conclusie is dat ook over 10 jaar de folder nog steeds interessant is en als vast onderdeel van je marketingmix zal aanzienlijk bijdragen aan je merk, beleving, imago en omzet.

Al met al een zeer interessante en geslaagde middag over de folder in Nederland.
Op naar volgend jaar!

12717781_913065845475605_3886456051300201716_n   12733419_913065652142291_1671347339464078138_n   12744583_913065842142272_5711442863463246587_n

Business Developer