Terug

Tabletgebruik

In de ochtend lees ik het nieuws op mijn iPad onder het genot van een kopje koffie, en als het weer het toelaat zit ik fijn in de tuin. Meestal check ik ook mijn email en andere “social” kanalen. Ik ben toch niet de enige?

Cijfers

In het tweede kwartaal van 2012 zijn er meer tablets verkocht dan laptops, volgens cijfers van onderzoeksbureau GfK. Meer dan 2,8 miljoen Nederlanders gebruiken een tablet. Dit is een forse groei vergeleken met eind vorig jaar. Volgens GfK hebben de meeste gebruikers een iPad van Apple. iPad gebruikers downloaden twee keer zoveel Apps dan gebruikers van andere merken. De populairste App is YouTube. Het aantal mensen met een smartphone groeit ook, maar minder explosief dan bij de tablets. De meeste mensen hebben echter al een smartphone.

Volgens de onderzoekers lezen mensen dagbladen, tijdschriften en magazines steeds vaker digitaal. Bijna een kwart leest de krant wel eens op de smartphone (18% in 2011) en 15 procent op de tablet (4% in 2011).  Dit is een behoorlijke groei..

Shopping

Nu het gebruik van de tablet de kritieke massa heeft bereikt, zal je website daarvoor geschikt moeten zijn. Volgens een onderzoek van Nielsen gebruikt een meerderheid in de US de tablet voor shopping gerelateerde activiteiten zoals productinformatie lezen, prijzen vergelijken en de daadwerkelijke aankoop. Naarmate er steeds meer mobiele betaalsystemen op de markt komen, zal het vertrouwen bij de consument toenemen, waardoor men groei verwacht in het aantal mobiele betalingen. Productinformatie met bijbehorende prijzen zijn veelal te lezen in de bijbehorende brochures en magazines. Het is van belang dat de publicaties ook op de tablet te lezen zijn. De koppeling naar de webshop vanuit de digitale publicatie zorgt voor een goede gebruikerservaring.

E-mail

E-mail wordt steeds vaker op de tablet geopend. Bijna 19 procent van alle geopende e-mails wordt op een tablet of smartphone bekeken Veritate & Tripolis (jan 2012). Bij het ontvangen van een digitale nieuwsbrief van een “brand” waar men fan van is, wordt veelal een link opgenomen naar de webbased nieuwe actiefolder of brochure. Deze links hebben een hoog click ratio. Als deze webbased publicatie niet te openen is met een tablet (of een andere mobile device) vanuit de e-mail, mis je lezers.gecreëerd?

De tablet biedt de lezers een interactieve en dynamische ervaring. In een geprint magazine kan de lezer “gevraagd” worden om actie te ondernemen, denk aan bellen om iets te bestellen of mailen voor meer informatie. Men heeft dan weer een ander apparaat nodig, waardoor het een struikelblok kan zijn. Met de tablet kan men direct de link volgen en eventueel gelijk mailen. Men kan ook snel en gemakkelijk naar de content die ze willen zien, inclusief het bekijken van video’s (denk aan de koppeling met de Youtube App). De van nature lichte en kleine tablet kun je net zo gemakkelijk meenemen als een geprint magazine, met alle bovengenoemde voordelen.

Heeft u al een unieke online bladerbare ervaring voor tablet gebruikers gecreëerd?

Business Developer