Terug

Retailers: Onderschat de kracht van je online folder niet

Big data is een veel genoemd onderwerp in de marketingwereld. Ik werd getriggerd door het blog van Gerard Brinkman hij schrijft: ‘Big data is een hype. Helaas. Want big data geeft ons als marketeers de mogelijkheid onze organisaties en merken relevanter te maken. En onze klanten als mensen te leren kennen.’ Daar zit de kern van mijn verhaal, want ken jij je klant als mens?? En weet je daardoor wat je gaat plaatsen in je online folder??

De toekomst van marketing voor retailers zit in het koppelen van de diverse bronnen die elk bedrijf rijk is. Als retailer heb je vaak te maken met je eigen CRM systeem met klantdata en diverse externe bronnen zoals Google zoekgedrag en bijvoorbeeld de weersvoorspelling van de komende week. Kortom de data is beschikbaar, maar de koppeling van diverse bronnen maakt het verhaal interessant. Want alleen als je deze informatie combineert kan je heel relevant zijn richting je klant en krijg je inzicht in de persoon achter klantnummer 5385.

Online folder in top 3 van meest geklikte links

Wat ik bij de meeste retailers zie is een online folder die soms in een eerste oogopslag te zien is op een website, maar ook regelmatig verstopt zit achter een aantal kliks. De folder is online bladerbaar in een ingebouwde of losse viewer. Als de online marketeer al de meerwaarde ziet, dan is de online folder soms gekoppeld met de webshop van de retailer. Maar er is zoveel meer mogelijk in deze tijden. De online folder staat in de top 3 van de meest geklikte links van de gemiddelde retail website.

Dynamische content & predictive publishing

Online Publisher is een organisatie die doorheeft dat de kracht van data enorm groot is. Wat zij doen is ‘the next step’ zetten voor je online folder, namelijk met dynamische content & predictive publishing. Door middel van leesgedrag analyses kunnen ze je laten zien waar je klant naar kijkt, waar hij op klikt, waar hij afhaakt, maar ze geven je klant vooral een gezicht. En door het gezicht van je klant te kennen kan je de volgende stap zetten naar predictive publishing en dynamische content.

Geef jouw klant een gezicht

Hoe mooi is het als je de voorpagina van je online folder kan afstemmen op de klant die er op klikt? Waarom zou je uberhaupt het opaatje van de overkant op de eerste pagina pampers laten zien en de buurvrouw met twee jonge kinderen de aanbieding van de wandelstok. Een klein beetje overdreven natuurlijk, maar hoe vaak zie je op de eerste pagina specifiek iets waar je al naar op zoek bent?? Online Publisher kan deze dynamische content al mogelijk maken. Het systeem is zelflerend en zal daardoor steeds relevantere content laten zien aan je klant. Het combineert diverse bronnen en kan zo steeds beter voorspellen en jouw klant een gezicht geven.

 

Ik werd er heel enthousiast van en wil graag retailers de kans geven big data concreet te maken. Kortom retailers, geef je klanten een gezicht in plaats van een nummer!

Jorieke Levink

jorieke@greenorange.com

Officemanager