Terug

Hoe je met de online folder aansluit op de klantbeleving van de consument

De nieuwe online technologieën groeien explosief en veranderen de retailsector de komende jaren meer dan ooit te voren. De smartphone is inmiddels digital personal shopper geworden, winkels gebruiken iBeacons om speciale aanbiedingen te pushen en hebben we straks een 24 uurs-bezorging per drone? Deze ontwikkelingen geven de consument meer gemak en invloed dan we als bedrijven willen inzien. En dat blijkt wel uit de recente onderzoeken van ABN AMRO en Capgemini.

De online ervaring die je als retailer aan de consument voorschotelt is belangrijker dan ooit te voren. De klant is zelfs bereid voor deze klantervaring (extra) te betalen. De folder is een belangrijk instrument voor de retailer om omzet te genereren. Ook online is de folder een van de belangrijkste pagina’s op de website. Alleen is de online folder vaak één-op-één doorvertaald vanuit de offline versie. Zonde als je ziet dat er letterlijk nog legio aan kansen voor het oprapen liggen om die online ervaring voor de consument te verbeteren.

 

DE OMZET VERHOGEN DOOR SLIMME FUNCTIES TOE TE VOEGEN AAN EEN ONLINE FOLDER

De consument verwacht gemak, gebruiksvriendelijkheid en vooral goede service vanuit de organisatie. Door handige functionaliteiten toe te voegen aan de online folder heb je de kans om het bereik, de conversies en service te vergroten. Door simpelweg een winkelmandje toe te voegen aan je online folder bied je consumenten de mogelijkheid om producten aan te schaffen binnen de folder. De consument hoeft hierdoor jouw online folder niet te verlaten om een zoektocht in de webshop te beginnen. Verhoog die conversie nog eens door nuttige functies als ‘gerelateerde producten’ en ‘anderen kochten’ daaraan toe te voegen.

Handige integraties met de populaire sociale netwerken als WhatsApp, Facebook en Twitter zorgen ervoor dat de online folder of producten eenvoudig te delen zijn en meer bereik gegenereerd wordt. Zo is het eenvoudig om een artikel dat je hebt gezien in een online folder te delen met vrienden of familie.

 

BEGIN BIJ DE BASIS: VERPLAATS JE IN DE CONSUMENT OM NOG RELEVANTER TE WORDEN

Al die extra functies zijn handig en dragen bij aan een klantvriendelijke ervaring binnen de online folder. Het belangrijkste is om te starten met de basis. De consument is mobiel georiënteerd en verwacht ook van de retailer dat de folder op mobiel beschikbaar is. Helaas komt het nog te vaak voor dat de online folder niet goed op mobiel te bekijken is. Zorg ervoor dat de folder volledig responsive is om de gebruiksvriendelijkheid te bevorderen. Alleen op die manier kan de klant op elke gewenste locatie verder lezen in uw online folder, en dat op elk gewenst device. Wat wil je als retailer nog meer? Het antwoord op deze vraag vind je in de volgende blog.

Bastiaan Neurink

bastiaan@greenorange.com

Digital Marketeer