Terug

Hoe de online folder meer inzicht geeft in het gedrag van de doelgroep

In de vorige blog “Hoe je met de online folder aansluit op de klantbeleving van de consument” was al duidelijk te zien dat er nog ontzettend veel kansen liggen voor bedrijven om de online folder een stuk interactiever en aantrekkelijker te maken voor de consument. De online folder is één van de best bekeken pagina’s op de website, en toch is er vrijwel geen inzicht in het gedrag binnen die online folder. Kortom, er ligt nog een schat aan informatie over het gedrag van de (potentiële) klant voor het oprapen! Informatie die ervoor zorgt dat de folder nog relevanter wordt voor consument.

 

Het vastleggen van het leesgedrag binnen de online folder

We willen tegenwoordig alles kunnen meten. Van het gedrag op de website tot aan de ROI van advertentiecampagnes op externe platformen. Logisch, want meten is inderdaad echt weten! Bedrijven willen meer inzicht in het gedrag van hun doelgroep om nog relevanter te worden. Maar wat gebeurt er op dit moment als de consument de moeite neemt om naar jouw website te gaan en de online folder opent? Inderdaad, nog niet veel! Je wilt toch weten wat er zich afspeelt op één van de belangrijkste pagina’s op de website? Tijd om dat te veranderen!
Dat begint door het gedrag van de lezer in de online folder vast te leggen. Denk bijvoorbeeld al aan het vastleggen van; klikgedrag, aankopen binnen de folder, een verlaten winkelmandje, de leesflow van een gebruiker, klantgroepen, engagement, geografische gegevens en natuurlijk het social mediagedrag (delen). Op die manier krijg je al een beter beeld van het gedrag, maar nog belangrijker de wensen, van jouw klant binnen die online folder.

 

Identificeer het koopmoment van jouw consument

Vanuit een bedrijf zijn er al verschillende interne databronnen beschikbaar. Bronnen waar doorgaans al veel bruikbare data in zit verstopt. Denk aan bronnen als klant- en verkoopdata (Salesforce, Magento en andere CRM systemen), websitegedrag (WordPress, Google Analytics, etc.), leesgedrag van klanten, e-mailmarketing (Copernica, MailChimp en andere systemen), maar ook concrete contactmomenten en resultaten van voorgaande campagnes. Door deze databronnen aan elkaar te koppelen is het mogelijk om een (historisch) beeld van zowel de klant als zijn of haar gedrag te creëren. Een cruciaal ingrediënt voor het optimaliseren van onder andere de online folder.

Door te kijken naar deze historische data in combinatie met leesgedrag is het mogelijk om verdere inzichten te creëren, denk hierbij aan; product voorkeur, prijsgevoeligheid, interesses, segmentatie en beste contactmomenten. Dit geeft waardevolle informatie over de producten die zijn opgenomen in een folder en de mate waarin ze aantrekkelijk zijn voor de doelgroep.

 

Als eenmaal de profielen zijn verrijkt is het belangrijk om de content daarop aan te laten sluiten, dus te personaliseren. Dit vertaald zich bijvoorbeeld voor online folders naar dynamische content op basis van segmenten en op den duur zelfs op persoonsniveau, kortingen op basis van klikgedrag, ideale folderindeling of unieke covers per segment. En dat is niet alles!

 

Profieldata zorgt niet alleen voor betere en relevantere folders, maar kan ook andere marketingmiddelen als e-mails, banners en website relevanter maken. Het is dus belangrijk om de folder een onderdeel te maken je marketingmix en strategie. Alleen op die manier kun je als bedrijf relevanter worden voor de doelgroep. En het is het is die relevantie die voor meer omzet zal zorgen.

 

De volgende stap: Databronnen koppelen om tot voorspellende inzichten te komen.

Het verzamelen van data uit de online folder is dus een belangrijke stap voor bedrijven om relevanter te worden voor de consument. Belangrijk is dus om dit te combineren met de overige interne data om rijkere profielen te creëren en op basis daarvan de content te optimaliseren. De stappen naar relevantie houden daarmee niet op! Een volgende stap is om interne en externe data over elkaar heen te leggen, profielen nog verder te verrijken, en zelfs tot voorspellende inzichten te komen! Nieuwsgierig hoe predictive publishing werkt? Daar lees je meer over in mijn volgende blog.

Bastiaan Neurink

bastiaan@greenorange.com

Digital Marketeer