Terug

Folders, folders en nog eens folders

De huis-aan-huis folder

De folder; bij retailers nog altijd een hot topic. Folders zijn bij uitstek het medium voor een groots bereik van de Nederlandse consument. En, zoals we hebben kunnen horen op diverse recente bezochte events, gaat de folder voorlopig nog niet verdwijnen. Maar tegelijk ligt de folder natuurlijk ook onder vuur. Exemplarisch hiervoor is onder andere een recent aangenomen wetsvoorstel voor een ja-ja sticker in de gemeente Amsterdam. Hierbij moet de brievenbuseigenaar actief aangeven dat hij/zij wél reclame en huis-aan-huis media wil ontvangen, in tegenstelling tot de actieve weigering (nee/ja & nee/nee stickers) en dus passieve instemming van nu.

NeeJa-brievenbus-sticker

Op het Brievenbusreclame Congres in diezelfde gemeente, vorige week donderdag, ontstond een pittige discussie tussen voor- en tegenstanders. Of eigenlijk moet ik zeggen tussen voorstander en tegenstanders. Ja, de bewuste wethouder verantwoordelijk voor het voorstel, bevond zich natuurlijk in het hol van de leeuw op dit congres. Zijn iets té zelfverzekerde verbale én non-verbale houding droegen niet bij aan de sympathie die hij van de deelnemers van dit congres mocht wegdragen. Maar buiten dat om, de man had wel een punt.

Innovatie en disruptie

Tijden veranderen. En verspilling is not-done, tot zover kan ik meegaan in het pleidooi van deze wethouder. Logischerwijs ontkomt ook de wereld van de doordrop-media niet aan deze shift in mindset en digitalisering. De CMO van Coop Denemarken deed uit de doeken hoe de Denen omgaan met doordrop. In zijn presentatie de stelling dat Denemarken, in ieder geval in wet- en regelgeving, zo’n vijf jaar voorloopt op Nederland. Maar los van het digitaal ophalen van een actieve consent-factor zaten er weinig -vernieuwende- online componenten in zijn presentatie. Geen disruptie van de bestaande systemen, wel een innovatie gebaseerd op wet.

Airbnb, Uber, Blockchain en Tesla; ‘zomaar’ een rijtje namen dat wel vaker voorbij komt deze dagen. Disruptieve merken. Elk in staat een bestaande branche op te schudden. Deze zijn niet een-op-een te projecteren op ‘de branche’ van de retailfolder of de retailcommunicatie, maar merken/retailers/media met een disruptieve aanpak zijn geloofwaardiger. En dat is zo omdat ze primair redeneren vanuit merkbewijs in plaats van merkbelofte. Door het product (zoals de digitale folder) of de beleving beter, makkelijker of meer van toegevoegde waarde te voorzien, wordt er bewijs gecreëerd die de positionering laadt. Eén actie zegt meer dan duizend woorden. Iets wat de gemiddelde retailer dan wel weer aan moet spreken.

Screenshot 2015-11-18 at 10.39.33

The gem is in the data, ook voor de folder

In dit digitale tijdperk, het tijdperk van de dataverzameling, interpretatie en optimalisatie krijgen marketeers een extra set inzichten aangereikt om de prestaties van campagnes en publicaties te verbeteren. En niet, zoals bij het ‘good old fashioned’ marcom-bureau op basis van onderbuik, maar op basis van keiharde data. Feiten. En deze data is niet alleen terug te halen vanaf de website, maar ook het gedrag van de consument binnen de publicatie is goed te meten. Steeds meer retailers ontdekken de waarde van de data die in hun folder zit.

 

En de consument? Die waardeert de folder nog beter, krijgt relevantere informatie en aanbiedingen en ontvangt een stuk minder ruis (waste, of erger… irritatie). Om nog maar één laatste cliché te gebruiken: win-win.

Accountmanager