Terug

Digitale belevenissen

Experience marketing was een aantal jaren geleden flink in opkomst en is nu iets wat bij een flink aantal bedrijven niet meer weg te denken is uit het marketingbeleid.

De essentie van experience marketing is het bieden van een digitale belevenis die bijzonder genoeg is om te onthouden of door te vertellen. Op deze manier kan een merk in de picture blijven en ‘top-of-mind’ worden.

 

De technologische ontwikkelingen van de laatste jaren geven marketeers tegenwoordig de mogelijkheid om ook van de reclame folders een belevenis te maken. De meest tot de verbeelding sprekende ontwikkeling is toch wel augmented reality. Dankzij apps als Layar kunnen we de reclame folders en magazines tegenwoordig een extra dimensie geven. Benieuwd hoe augmented reality van toegevoegde waarde kan zijn voor folders of magazines? Hieronder een aantal mooie voorbeelden van bedrijven die als eerste het avontuur met augmented reality aandurfden.

 

IKEA

IKEA heeft de papieren catalogus voorzien van een augmented reality app. Met deze app kan men thuis een product uit de catalogus scannen en vervolgens op het scherm op een plek in de woonkamer projecteren. Op deze manier kun je direct zien welk meubelstuk perfect in je woonkamer past.

 

The Phone House

The Phone House wilde ook nieuwe digitale belevenissen voor de klant. Deze organisatie was in 2012 de eerste Nederlandse retailer die Layar in zijn huis-aan-huis bladen heeft geïntegreerd. Bij het scannen van een product kunnen consumenten deelnemen aan speciale acties, extra informatie krijgen, video’s bekijken of toegang krijgen tot exclusieve downloads. Op deze manier hoopt men de aandacht van de consument langer bij de folder en de producten van The Phone House te houden.

 

Linda

De Linda was in 2011 het eerste magazine dat gebruik maakte van augmented reality. Met de Layar app kan men videos over het betreffende onderwerp zien en toegang krijgen tot diverse extra’s. Hier een voorbeeld van hoe dit werkt.
Interactiviteit in folders en magazines kunnen de leeservaring flink verrijken. We zien steeds meer nieuwe innovatieve ideeën die de aandacht van de consumenten en media trekken. En dat is toch wat bedrijven graag zien: veel aandacht voor de eigen publicaties. Ook een aantal tv-gidsen worden tegenwoordig voorzien van Layar. Gezien het succes van bovenstaande voorbeelden lijkt het mij tijd dat augmented reality een standaard onderdeel van de papieren publicatie wordt. Tijd voor digitaal en papier om de strijdbijl te begraven en samen verder te gaan!

Project Manager