Terug

Brievenbusreclame Congres: De ontwikkeling van de papieren en digitale folder

Op donderdag 21 mei was het Brievenbusreclame Congres in Maarssen. Het was alweer de 19e editie van het congres. Een congres dat draaide om de toekomst van de (online) folder. En waar de laatste cijfers rondom (digitale) folders werden gedeeld door NOM. Publ.sh was sponsor van het evenement en natuurlijk ook aanwezig om verslag te leggen.

 

Het gebruik van de papieren en digitale folder in Nederland

Elk jaar brengt de NOM Folder Monitor de nieuwste cijfers uit over de papieren en digitale (online en apps) folders in Nederland. Uit de NOM Folder Monitor 2015 komen een aantal interessante cijfers naar voren. Zo blijkt dat 81% van de ondervraagden in actie komt na het lezen van de folder. De digitale folder wint sterk terrein in Nederland. Op dit moment kennen de digitale folders een bereik van 3,9 miljoen mensen, dit is 12,7 miljoen bij geprinte folders.

Dat digitaal terrein wint is ook terug te zien in het aantal mensen dat naar verzamelsites gaat om de folder te lezen. Er zijn 2,9 miljoen mensen die deze sites regelmatig bezoeken. Daarnaast ziet de NOM ook terug dat 24% van de Nederlanders de folder zowel op papier als digitaal bekijkt.

Het gehele rapport van NOM Folder Monitor 2015 is hier te downloaden.

 

De beste folders van Nederland bekroond met een award

In onze vorige blog hebben we al aandacht besteed aan de Beste Folder Award. We kunnen met trots mededelen dat onze klant Intratuin verkozen is tot de beste folder in de categorie Non-Food. De hele prijsuitreiking en winnaars kun je vinden in die blog.

 

Een debat over de toekomst van de papieren en online folder

Als sponsor van het congres nam collega Bastiaan Neurink ook deel aan het debat om aan de hand van een vijftal stellingen te discussiëren over de folder. De belangrijkste uitkomsten zijn toch wel dat de digitale folder een steeds grotere rol gaat spelen. Een simpele kopie van de offline folder op de digitale kanalen gaat niet meer werken. Het is dermate belangrijk om interactieve functies toe te voegen aan de digitale versie, en de inhoud af te stemmen op segmenten. Relevantie zal leiden zijn in het creëren van de meest geschikte folder.

 

Op naar volgend jaar!

Een dag waarin het Brievenbusreclame Congres de belangrijkste spelers rondom de papieren en digitale folders bij elkaar bracht. De unieke locatie en informele sfeer maakte het mogelijk om tot innoverende inzichten te komen. Wij hebben er in ieder geval weer tal van nieuwe en frisse ideeën bij! Wij zullen dan ook bij de volgende editie aanwezig zijn, en indien mogelijk zelf kennis delen rondom de mogelijkheden voor digitale folders.

Project Manager