Terug

Beginnen met data? Keep it simple, neem kleine stapjes

Data? Waarom en hoe?

Data is zogezegd ‘hip & happening’. Als marketeer kun je tegenwoordig bijna geen digitale stap meer zetten zonder geconfronteerd te worden met ‘data’. Maar wat heb je er nou écht aan? En waar moet je beginnen? Als eerste, wat heb je er aan? Veel, te veel om allemaal op te noemen. Meest tekenend is dat je uit data belangrijke en mooie inzichten kunt halen waarmee je relevanter kunt worden naar je doelgroep. En dat werkt, dat zien wij dagelijks terug in de conversiecijfers van onze klanten. En waar moet je beginnen? In ieder geval met het nemen van kleine stapjes. Er is niet één grote stap naar succes, het zijn heel veel kleine stapjes. Een goede manier om te beginnen is om de data uit je online publicatie te ontsluiten. Online publicaties; zoals de digitale folder of brochure, zijn vaak goed gelezen digitale uitgaves. Ik schets hieronder een situatie ter verduidelijking hoe je kan beginnen met data-ervaring opdoen.

 

Folder

Men neme de folder van een een fashion retailer, als voorbeeld. Deze retailer komt zes keer per jaar met een huis-aan-huis folder. En deze levert ook altijd nog veel op, want dat ziet deze retailer terug in zijn cijfers. Dus die folder blijft. En natuurlijk moet die folder ook een plek krijgen op de website. Sterker nog, deze zit zelfs bij de top drie best bezochte pagina’s binnen zijn website. Dus er is een vraag naar een tool om de folder mee te publiceren. En er zijn aanbieders genoeg. Dit is ook wat wij aanbieden, op een prima platform, alles dik in orde. Maar dat is niet wat ons anders maakt.

 

Traffic

Zoals ik al zei zit de folder waarover we praten in de top drie best bezochte pagina’s op de website van onze fashion retailer. Dat is mooi, daar komt dus traffic op binnen. Traffic is data. En wat doet de retailer nu met deze data? Juist, helemaal niets. De folder is als het ware een groot zwart gat binnen zijn website. Ja, ze weten dat er veel klanten de folder bekijken maar wat deze klanten (wel of niet) waarderen, waar ze uitstappen of wat er direct vanuit de folder converteert weten ze niet. Jammer natuurlijk, want het kán namelijk wel. Ik zal niet in detail treden hoe, mocht je meer willen weten dan stuur mij een e-mail. Ik leg het graag uit.

 

Data. Doen of eng?

Data is dus hot, al een tijdje. Maar ook: complex en zelfs eng. Maar er is goed nieuws! Je kan met hele kleine, overzichtelijke, stappen beginnen met ‘data’. Starten met dataverzameling en data-analyse vanuit je publicatie is die stap. Die publicatie, een PDF, die is er namelijk al. Die wordt namelijk negen van de tien keer ook gewoon nog ouderwets gedrukt. En die publicatie gaat ook het web op. Met een paar overzichtelijke en niet te kostbare stappen kun je beginnen met dataverzamelen, kennismaken met hoe ‘data’ werkt en ervaring opdoen met insight-gericht te werk gaan.

Zoals de grote jongens het doen, maar dan in het klein. En bevalt het goed, en ik kan uit ervaring spreken als ik zeg dat dat altijd het geval is, dan kun je daarop verder bouwen. De eerste ‘bak met data’ en de kennis zijn dan aanwezig als basis om op uit te kunnen breiden.

Ellen Evers

Account Manager

e.evers@onlinepublisher.nl